Köpvillkor

Här hittar ni våra köpvillkor som gäller vid köp av varor eller tjänster från vår webbshop eller vid direktkontakt med innesälj.

Version 2024.1 gäller from och med 20240501

Inledande bestämmelser 

1. Tillämplighet 

Team Mate Communication AB:s (”Team8”) Allmänna Försäljningsvillkor gäller för leverans av produkter och tjänster till kund från och med det angivna datumet och ersätter tidigare publicerade försäljningsvillkor från Team8. 

Särskilda bestämmelser för leverans av produkter och tjänster specificeras under respektive rubrik nedan. Dessutom återfinns allmänna bestämmelser under en särskild rubrik som är tillämpliga på samtliga leveranser. 

Dessa Allmänna Försäljningsvillkor gäller för alla beställningar som görs av kunder i deras yrkesutövning eller verksamhet och för leverans av produkter och/eller tjänster av Team8, såvida inget annat avtalats. De ska tillsammans med eventuella tillämpliga beställningar eller specifika villkor som hänvisar till dem, hädanefter kallas “Avtalet”. 

Särskilda bestämmelser för leverans av produkt 

2. Produktinformation 

De varor som visas på Team8s hemsida är en del av företagets ordinarie sortiment. Om det uppstår skillnader mellan villkor, produktbeskrivningar eller priser som anges på hemsidan och i andra publikationer, gäller alltid den information som presenteras på webbsidan. 

3. Priser och frakt 

De aktuella produktpriserna finns tillgängliga på Team8s hemsida och uppdateras i realtid. Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är exklusive moms samt andra eventuella skatter och avgifter som kan tillkomma. Fraktkostnad tillkommer på alla beställningar. Team8 förbehåller sig rätten att ändra priser utan förvarning. Priserna som anges på hemsidan gäller om inte annat avtalats specifikt. 

För importprodukter som inte ingår i standardlagret baseras priserna på gällande valutakurs vid faktureringstillfället. Vid beställning anges ett preliminärt pris baserat på aktuell valutakurs, men detta kan justeras vid fakturering enligt den då gällande kursen som fastställs av Team8. 

Den exakta fraktkostnaden beräknas i samband med fakturering och påverkas av försändelsens vikt, storlek, antal kollin samt om den behöver levereras på pall. Fraktkostnaden är enligt gällande prislista för det transportbolag som anlitas för respektive beställning. Om en försändelse inte hämtas ut debiteras en avgift. 

4. Betalningsvillkor och säkerhet 

Betalning sker via faktura. Fakturering kräver en särskild kreditprövning. Det finns även möjlighet till finansiering genom samarbetspartners till Team8. 

Fakturor ska betalas så att beloppet är tillgängligt på Team8s bankkonto senast förfallodatum på fakturan. Vid försenad betalning har Team8 rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen samt påminnelse- och inkassoavgifter. 

Team8 debiterar en faktureringsavgift oavsett typ av faktura. Eventuella felaktigheter i fakturan måste påtalas senast på förfallodagen, annars kan felet inte åberopas. 

Produkterna förblir Team8s egendom tills full betalning har erlagts. Om det finns anledning att ifrågasätta kundens betalningsförmåga, har Team8 rätt att förkorta kredittiden, begära förskottsbetalning eller kräva säkerhet för framtida leveranser. 

Vid hyra av produkter ingår du ett hyresavtal om 24-60 månader beroende på produkt. Detta betalsätt kräver en sedvanlig kreditbedömning som görs via någon av våra samarbetspartners.  

Handläggningstiden är normalt 1-2 arbetsdagar, och vid godkänd kredit skickas ett hyresavtal till din e-post. För en snabb hantering kan du gärna signera avtalet via BankID. 

En administrationsavgift och aviseringsavgift tillkommer, vilket framgår av det slutgiltiga avtalet. Delleverans är inte möjlig vid hyra. 

Leverans sker när samtliga produkter finns på lager och hyresavtalet har signerats. 

5. Beställning och orderbekräftelse 

När du genomför ett köp hos Team8 accepterar du dessa Allmänna Försäljningsvillkor. Genom att godkänna villkoren åtar sig kunden att följa dem fullt ut. 

Efter att en order har lagts skickar Team8 en e-postbekräftelse, vilken innehåller detaljer om beställningen. När beställningen expedieras från Team8s lager skickas ytterligare en e-postbekräftelse. Ett bindande avtal mellan kunden och Team8 upprättas i samband med denna bekräftelse. Dock är kunden bunden av sin order från det att beställningen har gjorts. 

6. Leverans 

Team8 levererar inom Sverige via av företaget anlitade transportörer eller budfirmor. Risken för leveransen övergår till kunden i samma stund som produkterna lämnas till transportören. 

Team8 ansvarar inte för förseningar i leveranser, oavsett om dessa orsakas av transportören, leverantörer eller andra omständigheter. Företaget förbehåller sig även rätten att neka leveranser till vissa geografiska områden, exempelvis om specifika regler gäller för dessa destinationer. 

7. Återköp 

Team8 erbjuder återköp av produkter från ordinarie sortiment inom 14 dagar från fakturadatum, under förutsättning att produkterna är oanvända, i obruten originalförpackning och fria från skador eller märkningar. 

Kunden ska kontakta Team8 för att initiera en återköpsprocess via mail till helpdesk@team8.se. Observera att en mottagen retursedel eller ärendenummer inte garanterar att återköpet godkänns. 

Produkten ska skickas tillbaka till Team8 tillsammans med en kopia av ordersedeln och uppgift om ärendenummer, och vara väl förpackad i ett godkänt ytteremballage. Returen ska vara Team8 tillhanda senast 14 dagar efter att ärendenumret mottagits. Kunden står för risken under transporten. Vid godkänt återköp krediteras beloppet, medan icke godkända returer skickas tillbaka till kunden på kundens bekostnad. 

Specialbeställningsprodukter, såsom konfigurerade produkter, omfattas inte av återköpsrätt om de inte har en väsentlig defekt.  

8. Transportskador 

Vid leverans ska kunden kontrollera varorna omedelbart. Eventuella transportskador ska anmälas till transportören och Team8 via helpdesk@team8.se samma dag som leveransen sker. Om skadorna är dolda och inte omedelbart upptäcks, ska dessa reklameras så snart som möjligt, dock senast inom en vecka från mottagandet. 

För att reklamationen ska behandlas krävs dokumentation, inklusive fotografier som visar skador på produkten, emballaget, det stötdämpande materialet samt fraktsedeln. Allt emballage ska sparas tills reklamationen har hanterats. 

Om reklamationen inte sker i enlighet med villkoren förlorar kunden rätten att göra anspråk på ersättning för transportskadan. 

9. Reklamation 

Vid mottagandet ska kunden omedelbart kontrollera produkterna och leveransen. För att reklamera en vara eller leverans måste kunden meddela felet till Team8 så snart det upptäcks, dock senast 10 dagar från fakturadatum. Produkten ska returneras enligt Team8s instruktioner. 

Reklamationer hanteras genom att kunden kontaktar Team8 via hepdesk@team8.se. Observera att ett ärendenummer eller en mottagen retursedel inte innebär att reklamationen godkänts. Ärendenummer är giltiga i 14 dagar, under vilka produkten måste ha kommit Team8 tillhanda. En förbetald retursedel tillhandahålls av Team8 för returen. Returen ska inkludera ordernummer, faktura, ärendenummer samt en tydlig beskrivning av felet. Om reklamationen inte godkänns skickas produkten tillbaka till kunden och fraktavgift debiteras. 

Produkten ska returneras väl förpackad i godkänt emballage. Kunden ansvarar för varan under transport, och eventuella skador på grund av bristfällig emballering debiteras kunden. Team8 förbehåller sig rätten att kontrollera produkten och att ta ut en testavgift om produkten visar sig vara felfri. 

10. Garanti 

Garantier tillhandahålls av produkternas respektive tillverkare. Team8 ger inga ytterligare garantier utöver vad tillverkarna specificerar. 

11. Ansvar 

Om en produkt visar sig vara felaktig och Team8 bär ansvaret, åtar sig företaget att åtgärda detta genom reparation, ersättning med ny produkt eller återbetalning. Team8 kan hänvisa kunden till tillverkaren eller en av denne angiven serviceverkstad för hantering av problemet. Utöver detta kan kunden ha rättigheter enligt tillverkarens egna garantivillkor. 

Team8 ansvarar inte för produkters kompatibilitet med andra produkter i sitt sortiment eller med kundens befintliga utrustning, om detta inte uttryckligen har specificerats. Ansvar vid fel är begränsat till ovanstående åtgärder, och Team8 är inte ansvarig för indirekta skador såsom produktionsbortfall eller utebliven vinst. 

Det totala ansvaret för Team8 är begränsat till det belopp kunden har betalat för produkter och/eller tjänster under de senaste 12 månaderna. 

12. Teknisk support 

För teknisk support och användarfrågor kan Team8 hänvisa kunder till respektive produkttillverkare eller externa supporttjänster. Support kan ibland vara på engelska eller endast tillgänglig via e-post och hemsidor. De flesta ärendena hanteras dock av Team8s kundservice via helpdesk@team8.se eller 08-509 000 00. 

13. Särskilda villkor för programvaror 

All programvara som tillhandahålls av Team8 är upphovsrättsskyddad och regleras av villkoren från respektive tillverkare eller licensgivare. Dessa villkor kan vara en del av beställningsprocessen eller inkluderas i själva programvaran. Team8 ansvarar inte för garantier eller rättigheter rörande programvara, såsom lämplighet eller immateriella rättigheter. 

14. Särskilda villkor för molntjänster 

Vid köp av molnbaserade tjänster hänvisar Team8 till avtalen eller villkoren från respektive rättighetsägare. Dessa gäller för den aktuella produkten eller tjänsten. 

Särskilda bestämmelser för leverans av tjänst 

15. Omfattning och utförande 

Team8 åtar sig att utföra den avtalade tjänsten (“Tjänsten”) på ett professionellt sätt med kvalificerad personal för ändamålet. 

Team8 kan anlita underleverantörer för att genomföra Tjänsten och ansvarar då för både sitt eget och underleverantörens arbete. Kunden ska tillhandahålla all information och allt material som behövs för att Team8 ska kunna genomföra och leverera Tjänsten enligt avtalet. Om Tjänsten utförs i kundens lokaler ska Team8 ges tillgång till dessa i erforderlig omfattning. 

16. Ersättning 

Team8 har rätt till ersättning enligt sin vid tidpunkten gällande prislista, om inget annat har avtalats. Team8 kan justera avtalade priser årligen baserat på förändringar enligt TPI, Informations- och kommunikationstjänster (TPI-J). Team8 har även rätt att justera avtalade priser vid förändringar i valutakurser, inflation, prisändringar från underleverantörer, skatteförändringar eller liknande statliga pålagor, samt andra omständigheter utanför Team8s kontroll som påverkar kostnaden för den avtalade tjänsten. 

Angivna priser exkluderar moms samt eventuella tilläggsskatter och avgifter. Team8 har rätt till ersättning för avtalade utlägg och för arbete utanför ordinarie arbetstid enligt aktuell prislista, om inget annat har avtalats.  

17. Betalningsvillkor och säkerhet 

Betalning sker mot faktura efter kreditvärdighetsbedömning eller genom finansieringslösningar från Team8s partners. Fakturabeloppet ska betalas senast på fakturans förfallodatum. Vid sen betalning har Team8 rätt att debitera dröjsmålsränta, påminnelseavgift och inkassokostnader. 

Team8 debiterar en faktureringsavgift oavsett typ av faktura. Fel i fakturor ska reklameras senast på förfallodagen; annars kan de inte göras gällande mot Team8. Vid tveksam betalningsförmåga har Team8 rätt att kräva förskottsbetalning, förkorta kredittiden eller begära säkerhet. 

18. Beställning och avtal 

Genom att beställa en tjänst accepterar kunden tjänstens villkor och förbinder sig att följa dem. Ett bindande avtal uppstår när Team8 bekräftar kundens beställning. 

19. Ansvar 

Om det finns fel i Tjänsten som Team8 ansvarar för, kommer företaget att rätta till felet genom reparation eller omleverans. Om detta inte sker, har kunden rätt till skäligt prisavdrag. 

Team8 ansvarar inte för fel som härrör från utrustning eller programvara som inte levererats av Team8. Vid rådgivning baseras ansvaret på informationen från kunden, och Team8 tar inget ansvar för beslut som kunden fattar utifrån sådan rådgivning. 

Det totala ansvaret för Team8 begränsas till det belopp som kunden betalat för Tjänsten under de senaste sex (6) månaderna. Indirekta skador som produktionsbortfall eller dataförlust ersätts inte. Ansvarsbegränsningarna gäller dock inte vid personskador eller vid grov vårdslöshet från Team8s sida. 

Kunden ska skriftligen informera Team8 om ändringar i sin IT-miljö som kan påverka leveransen av Tjänsten. Team8 ansvarar inte för problem som uppstår till följd av ändringar som inte har meddelats. 

20. Reklamation 

Reklamationer måste göras skriftligen utan dröjsmål, dock senast tre (3) månader efter att Tjänsten har utförts, för att kunden ska kunna göra anspråk på ersättning. 

21. Immateriella rättigheter 

Kunden erhåller äganderätten till alla immateriella rättigheter som särskilt skapats av Team8 för kundens räkning i samband med utförandet av Tjänsten. Om inget annat har avtalats skriftligen, erhåller Team8 en icke-exklusiv, tidsobegränsad licens till dessa immateriella rättigheter. 

Kunden erhåller inga immateriella rättigheter kopplade till Tjänsten som tillhör Team8 eller tredje part, utöver vad som specificeras ovan. Kunden får inte heller modifiera immateriella rättigheter som tillhör Team8 eller tredje part. För dessa gäller de villkor som fastställs av respektive rättighetsinnehavare. 

Team8 ska informera kunden om ytterligare licenser eller nyttjanderätter krävs för att kunden ska kunna använda Tjänsten. Kundens rätt att använda resultatet av Tjänsten efter uppsägning förutsätter att kunden har fullgjort sin betalningsskyldighet. 

22. Intrång i immateriella rättigheter 

Kunden garanterar att de immateriella rättigheter som denne tillhandahåller inom ramen för avtalet är tillåtna att användas för Tjänstens utförande. 

Team8 garanterar att Tjänsten och de immateriella rättigheter som skapats av Team8 inte, såvitt Team8 känner till, gör intrång på tredje parts rättigheter. 

Kunden ska omedelbart informera Team8 skriftligen om krav från tredje part angående påstått intrång i immateriella rättigheter kopplade till kundens användning av Tjänsten. 

Vid intrång, för vilket Team8 är ansvarig, har Team8 rätt att ta över tvisten och antingen säkerställa fortsatt användning av Tjänsten eller ersätta den del som påstås göra intrång med en likvärdig lösning. Om detta inte är möjligt kan avtalet sägas upp, varpå Team8 återbetalar betalt belopp med avdrag för den nytta kunden haft av Tjänsten. 

Team8 ersätter kunden för kostnader och skadestånd som uppkommer till följd av intrång i immateriella rättigheter som Team8 ansvarar för, men ingen ytterligare ersättning ges. 

23. Avtalstid och upphörande 

Se separat avtalsvillkor för respektive tjänst. Uppsägning ska alltid ske skriftligen. 

Allmänna bestämmelser 

24. Länkar till tredje parts webbsidor 

Länkar på Team8s webbplats kan leda besökare bort från Team8s webbplats. De länkade webbplatserna står utanför Team8s kontroll, och Team8 tar inget ansvar för innehållet på sådana webbplatser eller för innehållet i länkarna på dessa. Länkar tillhandahålls enbart för att underlätta tillgången till andra webbplatser, och förekomsten av en länk innebär inte att Team8 godkänner den aktuella webbplatsen. 

25. Team8s webbplats och immateriella rättigheter 

Innehållet på Team8s webbplats tillhör Team8 eller dess licensgivare. Det är skyddat enligt immaterialrättslig lagstiftning, inklusive varumärken, produktnamn, grafik, design och layout. Material får endast kopieras eller användas för privat, icke-kommersiellt bruk. All annan reproduktion, ändring, överföring eller användning kräver skriftligt tillstånd från Team8. 

26. Kundkonton 

Inloggningsuppgifter till kundkonton hos Team8 ska förvaras säkert och inte delas med obehöriga. Om kunden delar sina inloggningsuppgifter med någon annan, anses den personen ha rätt att göra beställningar i kundens namn, och kunden ansvarar för dessa beställningar. För företagskonton anses alla med tillgång till inloggningsuppgifterna vara behöriga att agera för företaget. Misstänks obehörig åtkomst, ska kunden omedelbart meddela Team8 och byta lösenord. 

27. Personuppgifter 

När Team8 är personuppgiftsansvarig behandlas personuppgifter enligt Team8s integritetspolicy (https://team8.se/gdpr/). Kunden ansvarar för att informera och inhämta samtycke från företagsrepresentanter vars uppgifter hanteras av Team8. 

I vissa tjänster är Team8 personuppgiftsbiträde och då upprättas ett separat personuppgiftsbiträdesavtal som reglerar behandling av personuppgifter för kundens räkning. 

28. Tillämplig lag och tvist 

Avtalet regleras av svensk lag, exklusive lagvalsregler och CISG. Tvister avgörs slutligt genom skiljeförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC). Skiljeförfarandet sker i Stockholm enligt SCC:s förenklade regler, om inte annat bestäms av SCC. Team8 kan även ansöka om betalningsföreläggande vid allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. 

29. Ansvarsfriskrivning 

Team8 ansvarar inte för förseningar eller brister i sina åtaganden som orsakas av omständigheter utanför Team8s rimliga kontroll, såsom krig, naturkatastrofer, pandemier, arbetskonflikter eller störningar i leveranskedjor. Detta inkluderar konsekvenser av covid-19 och andra pandemier. 

30. Återexport 

Kunden får inte exportera eller sälja varor från Team8 till sanktionerade länder, inklusive Ryssland och Belarus, i strid med internationella regler. Vid brott mot denna klausul kan Team8 omedelbart säga upp avtalet, och kunden ansvarar för eventuella kostnader eller skador som uppstår. 

31. Övrigt 

Team8 förbehåller sig rätten att ändra information, priser och erbjudanden utan föregående avisering. Team8s uppgifter utgör ingen garanti, om inte detta uttryckligen framgår. Villkoren kan ändras av Team8 när som helst. Kunden får inte överlåta avtalet utan Team8s skriftliga medgivande, medan Team8 har rätt att överlåta avtalet vid företagsförändringar. 

Rulla till toppen

Team8.se


Warning: Undefined array key "background_color" in /home/teamse/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/conditions.php on line 87

Warning: Undefined array key "background_color" in /home/teamse/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/conditions.php on line 87

Stolt platinapartner

Team8 har återigen blivit utnämnda till Platina-partner av Tele2. Dessa partners är specifikt utvalda för att fungera som ambassadörer för Tele2 och kan på ett tydligt och kompetent sätt förmedla värdet av Tele2s produkter och har en tydlig bild av vad varumärket Tele2 står för.

Utmärkelsen innebär att Team8 levererat på och levt upp till den högsta standarden som Tele2 efterfrågar från sina partners gällande teknisk kompetens, samarbete, produktkännedom samt kundvård via support och service.

small_c_popup.png

Anmäl ditt intresse

*” anger obligatoriska fält